PEDAGOGIKK OG METODIKK FREM TIL BEDRIFTSTERAPEUT

Utdanning |
Videreutdanningen frem til
Bedriftsterapeut bygger på grunnutdannelse som fotterapeut,
fysioterapeut, eller tilsvarende utdannelse. Etter grunnutdannelsen må
kandidaten gjennomføre tre kurs i Biomekanisk Terapi. Etter gjennomført
fordypning i Biomekanisk Terapi kan kandidaten ta
Bedriftsterapeututdannelsen som er sammensatt med flere fagdisipliner.
Utdanningen gjennomføres ved dataprogrammet "Biomekanisk Terapi", og
skal besvare oppgaver til hvert kapitel. Alt av fagmaterial er i
programmet. Bedriftsterapeuten skal være i stand til å gjennomføre,
effektevaluere, dokumentere, og kvalitetssikre tiltak på kort og lang
sikt. Bedriftsterapeuten skal kunne vurderer de faktorer som: utløser,
opprettholder, og forverrer fot, legg, og kneproblemer.
Kunnskapen og kompetansen
som er sentralt i utdanningen til "Biomekanisk Terapi og
Bedriftsterapeuter" baserer seg på forskning som er utført
Internasjonalt og Nasjonalt. Se meny 1, og referanser.
|
|

 |
Pedagogikk:
Dataassistert studie er en
pedagogisk modell som gir studenten en tilpasning av studie og en
arbeidsform som kan individuelt tilpasses. Dataassistert studie er
bygget opp med et dataprogrammet "Biomekanisk Terapi" som gir studenten et "verktøy" til å
kunne arbeide på sin måte og i sitt tempo. De pedagogiske utfordringene
blir ivaretatt gjennom:
-
Opplæringsprogram i
Biomekanisk Terapi og tilhørende oppgaver til hvert kapittel
-
Fagkompendier som dekker
opp det faglige
-
Forskningsrapporter og
undersøkelser som er gjennomført (oppdatert)
-
Prosjektarbeid med
samhandling som læring
-
Metodevalg som ny måte
å lære på
Studiet har fokus på hva
som kan: utløse, opprettholde, og eller forverre uspesifikke fot,
legg, og kneproblemer eller andre problemer hos det stående, gående, og
arbeidende menneske. Studiet kvalitetssikres ved at studenten skal
besvare og innsende "brev" med svar på oppgaver.
I praksis så vil studenten
få utlevert passord og brukernavn til programmet "Biomekanisk
Terapi" som er på internett.
|
Biomekanikk er internasjonal satsing |
|
|
Læringsmål |
Studenten skal:
-
Få kunnskap om og
forståelse på sammenhengen mellom gangprofil, leddbevegelse,
og sko i forhold til brukergruppe og brukerbehov i forebygning og rehabilitering av
uspesifikke fot, legg, og kneprobroblemer.
-
Få kunnskap om, og
erfaring i bruk av ulike analysemetoder.
-
Kunne utføre,
vurdere, og kvalitetssikre sko etter ergonomiske
kravspesifikasjoner.
-
Kunne planlegge,
kartlegge, analysere, gjennomføre, evaluere, og foreslå
helsefremmende og forebyggende tiltak i et samfunn og helseperspektiv.
-
Kunne se betydningen av
et tverrfaglig samarbeid på ulike nivåer innen forebygning og
rehabilitering.
-
Kunne vurdere metode i
et fagutviklende perspektiv på kort og lang sikt.
|
|
Metodelære |
Praktisk innrettet studie
som bygger på problembasert læring (PBL) via forskjellige metoder slik
som:
|
|
Brev - oppgave |
Studenten vil gjennom hele
studiet bli fulgt opp med oppgaver. Studie er på 6 brev (innsendinger) som skal
besvares, og sensureres. Studenten kan selv velge 6 brev av
totalt 8 brev. Hvert brev krever innsikt og forståelse av det kapitlet
det omhandler, alt fagmaterial er i kapitlet og tilhørende kompendier.
I tillegg så skal studenten
gjennomføre en selvvalgt prosjektoppgave på minimum 50 sider, innen temaet
uspesifikke fot, legg, og kneproblemer. |
|
Samhandling |
Studenten skal gjennom
studiet få kunnskap om, og ferdighet i å etablere samarbeid med annet
personell som arbeider mot den samme målsetning. Studenten vil få
kunnskaper om:
-
Ortopediingeniørens
arbeidsfelt, og metoder
-
Fysioterapeutens
arbeidsfelt, og kompetanse
-
Personlig verneutstyr
-
Virksomhetslære
-
Bedriftshelsetjenestens
utfordring til fotproblemer, sko, innleggsåler
|
 |