PEDAGOGIKK OG METODIKK FREM TIL BEDRIFTSTERAPEUT

Til hovedmeny

 


Utdanning

Videreutdanningen frem til Bedriftsterapeut bygger på grunnutdannelse som fotterapeut, fysioterapeut, eller tilsvarende utdannelse. Etter grunnutdannelsen må kandidaten gjennomføre tre kurs i Biomekanisk Terapi. Etter gjennomført fordypning i Biomekanisk Terapi kan kandidaten ta Bedriftsterapeututdannelsen som er sammensatt med flere fagdisipliner. Utdanningen gjennomføres ved dataprogrammet "Biomekanisk Terapi", og skal besvare oppgaver til hvert kapitel. Alt av fagmaterial er i programmet. Bedriftsterapeuten skal være i stand til å gjennomføre, effektevaluere, dokumentere, og kvalitetssikre tiltak på kort og lang sikt. Bedriftsterapeuten skal kunne vurderer de faktorer som: utløser, opprettholder, og forverrer fot, legg, og kneproblemer.

Kunnskapen og kompetansen som er sentralt i utdanningen til "Biomekanisk Terapi og Bedriftsterapeuter" baserer seg på forskning som er utført Internasjonalt og Nasjonalt. Se meny 1, og referanser.  


Pedagogikk:

Dataassistert studie er en pedagogisk modell som gir studenten en tilpasning av studie og en arbeidsform som kan individuelt tilpasses. Dataassistert studie er bygget opp med et dataprogrammet "Biomekanisk Terapi" som gir studenten et "verktøy" til å kunne arbeide på sin måte og i sitt tempo. De pedagogiske utfordringene blir ivaretatt gjennom:

  • Opplæringsprogram i Biomekanisk Terapi og tilhørende oppgaver til hvert kapittel

  • Fagkompendier som dekker opp det faglige

  • Forskningsrapporter og undersøkelser som er gjennomført (oppdatert)

  • Prosjektarbeid med samhandling som læring

  • Metodevalg som ny måte å lære på

Studiet har fokus på hva som kan: utløse, opprettholde, og eller forverre uspesifikke fot, legg, og kneproblemer eller andre problemer hos det stående, gående, og arbeidende menneske. Studiet kvalitetssikres ved at studenten skal besvare og innsende "brev" med svar på oppgaver.

I praksis så vil studenten få utlevert passord og brukernavn til programmet "Biomekanisk Terapi" som er på internett. 

 

Biomekanikk er internasjonal satsing  

Læringsmål

Studenten skal:

  • Få kunnskap om og forståelse på sammenhengen mellom gangprofil, leddbevegelse, og sko i forhold til brukergruppe og brukerbehov i forebygning og rehabilitering av uspesifikke fot, legg, og kneprobroblemer.

  • Få kunnskap om, og erfaring i bruk av ulike analysemetoder.

  • Kunne utføre, vurdere, og kvalitetssikre sko etter ergonomiske kravspesifikasjoner.

  • Kunne planlegge, kartlegge, analysere, gjennomføre, evaluere, og foreslå helsefremmende og forebyggende tiltak i et samfunn og helseperspektiv.

  • Kunne se betydningen av et tverrfaglig samarbeid på ulike nivåer innen forebygning og rehabilitering.

  • Kunne vurdere metode i et fagutviklende perspektiv på kort og lang sikt.


Metodelære

Praktisk innrettet studie som bygger på problembasert læring (PBL) via forskjellige metoder slik som:

  • Datapedografisk analyse

  • Arbeids- og arbeidsplassprofil

  • Datagrafisk analyse

  • Pedometrisk analyse

  • Undersøkelsesmetoder

  • Biomekaniske tester


Brev - oppgave

Studenten vil gjennom hele studiet bli fulgt opp med oppgaver. Studie er på 6 brev (innsendinger) som skal besvares, og sensureres. Studenten kan selv velge 6 brev av totalt 8 brev. Hvert brev krever innsikt og forståelse av det kapitlet det omhandler, alt fagmaterial er i kapitlet og tilhørende kompendier.

I tillegg så skal studenten gjennomføre en selvvalgt prosjektoppgave på minimum 50 sider, innen temaet uspesifikke fot, legg, og kneproblemer.


Samhandling

Studenten skal gjennom studiet få kunnskap om, og ferdighet i å etablere samarbeid med annet personell som arbeider mot den samme målsetning. Studenten vil få kunnskaper om:

  • Ortopediingeniørens arbeidsfelt, og metoder

  • Fysioterapeutens arbeidsfelt, og kompetanse

  • Personlig verneutstyr

  • Virksomhetslære

  • Bedriftshelsetjenestens utfordring til fotproblemer, sko, innleggsåler

 


Til toppen av siden