Pasientopplysninger ved intervjusituasjon
A. OM
PASIENTEN OG ARBEIDET.
Denne
delen skal kartlegge de faktorer som kan: utløse – opprettholde – og
eller forverre problemet. Ved ”dårlig” metodikk i denne fasen så vil
svært mange opplysninger av vesentlig betydning utebli. Erfaringen viser
at ca 70 – 80 % av grunnlaget til behandlingen (diagnostikken)
legges her.
1.
Hvem er pasienten?
-
Navn (fornavn, mellomnavn, etternavn).
-
Født dato (dd. mm. år) ikke personnummer.
Denne delen brukes ofte som søkeparameter.
-
Boligadresse (eller der vedkommende oppholder seg)
postadresse,
-
postnummer, by (sted), gate, postboks, land.
-
Telefon (dagtid – arbeid). Mobiltelefon,
hjemmetelefon, telefon på arbeid.
-
E-postadresse (for å nåes via data)
-
Vekt (arbeidsvekt)
-
Skostørrelse (arbeidssko – primærsko)
-
Sykdom eller lidelse som kan gi disse problemene (diagnostisert
av lege)
-
Sykefravær grunnet disse lidelsene (oppsøker deg
for)
-
Går til behandling (som har betydning for
problemet – må ikke komme i konflikt med din behandling – lege eller
terapeut kan kontaktes)
-
Lege (navn – telefon – hvor lenge har vedkommende
brukt legen)
-
Terapeuter (fysioterapeut, ergoterapeut,
fotterapeut, eller annet)
2.
Hva gjør pasienten?
-
Arbeidsplass (utearbeid – innearbeid – begge deler)
-
Type arbeid (snekker – lege – idrett – skoleelev –
soldat – m.v.)
-
Ansiennitet (hvor lenge har du hatt dette arbeidet)
-
Arbeidshistorikk (har du skiftet arbeid, kombinert
med annet arbeid)
-
Hobby, idrett, fritid (går, står, belaster,
sitter, danser, jakt, fiske)
-
Ferie (by, fjell, skog og
mark, bade, bil, m.v.)
3.
Hvordan utfører pasienten arbeidet (virksomhetsteori)?
-
Gående, stående, eller sittende arbeid (hvor
mange steg per døgn, uke, periodisk gange, like meget hver dag,
eller dager som er hektisk eller rolig)
-
Arbeidsutførelse (hvordan
utføres arbeidet kroppslig, løfting, gangretning, sidesveis
bevegelse, på kne, statisk, dynamisk, rolig tempo, stressende tempo,
tidspress, samler opp). Arbeidsplassen
(hardt
underlag, mykt underlag, matter, rette, bevegelsesflater, ryddig
gulv, ganglengde på arbeidsplassen, kaldt, varmt, varme i gulv, fast
underlag, bevegelig underlag (båt), trapper, leider, glatte flater,
m.v.)
4.
Hvilke sko bruker pasienten?
-
Arbeidssko (sikkerhetssko, vernesko, antistatisk,
ESD, elektrisk ledende, støvler, støvelett, vintersko, sommersko,
åpne, klogger, varmebestandige, spikertrampsåle, pinnesko,
strobelsko, termosko, uniformssko, idrettsko, m.v.)
-
Fritidssko (board, slip,
kombinasjon av board og slip, klogger, tøfler)
-
Brukerbehov (medisinske, anatomiske, yrke, idrett)
-
Innleggsåler (regressive, progressive,
støtdempende, støtabsorberende, ortopediske, heldekkende såle eller
¾ såle, kjøpt på skobutikk eller lignende, laget av helsepersonell)
5.
Problemet som pasienten oppsøker deg for?
-
Sykdom eller lidelser (medfødt, ervervet)
-
Behandling hos lege eller spesialist for problemet
-
Er problemet habituell (kommer og går, alt etter
hva som blir gjort)
-
Variasjoner (bedre i ferie, fritid, eller når
pasienten utfører sport)
-
Varighet (hvor lenge siden første bemerkning)
-
Type (primær, sekundær tilstand)
-
Problem (andre plasser som legg, kne, hofte, rygg,
isjas, lumbago, m.v.)
-
Medisinering (smertestillende, betennelsedempende,
annet av betydning, for behandlingen eller tilstanden)
B. OM
PASIENTEN OG BEHANDLINGEN DU GIR
Denne
delen er ikke tenkt som en oppskrift på selve behandlingen, men hvilke
metoder som du bør bruke til å innhente nødvendig informasjon.
-
Metoder (arbeidsprofil, pedometrisk analyse,
ergonomisk test av sko, datapedografisk analyse,
selvrapporteringsskjema, terskelnivå på sko, datagrafisk analyse av
sko)
-
Analyser (gange, fot, kne, hofte, holdning,
funksjon, ledd, Windlass, m.v.)
-
Etiologi, diagnostikk og behandling (taping,
korrigering, avlastning, sko, opptrening, bevisstgjøring,
arbeidsjustering, m.v.)
-
Evaluering (journal, skjema, parameter før – under
– etter)
Journalføring eller nedtegning.
Nøkkelord: Validitet, reliabilitet, dokumentasjon, kvalitetssikring,
etterprøvbarhet, og
kontrollerbarhet.
Journalføringen skal være så dekkende som mulig inne for din
helsefaglige kompetanse, og ivareta den faglige forsvarligheten som skal
ligge i bunnen. Det ligger alltid en historie eller en forhistorie til
et problem eller en lidelse.
Terapeuten skal kartlegge de: utløsende – opprettholdende – og eller
forverrende faktorer til problemet eller lidelsen. Det betyr i praksis å
anvende metoder som sannsynliggjør misforholdet mellom kraft og
motkraft.
Terapeuten skal i all enkelhet bruke:
1.
Selvrapporteringsskjemaet
2.
Diagram for inntegning av problemområde
3.
Underbyggende metodeskjemaer
4.
Dynamisk dokumentasjon og analyse
|