Oppgaver Metoder
Etter å ha gjennomgått denne delen av opplæringen skal du være i stand til å Utarbeide valide metoder til "ny" kunnskap, avdekke svakhet og svikt, tiltak til forbedring av metodene. Downloads: Metodelære 1. Hvilke krav må vi stille til "ny kunnskap", hvordan kvalitetssikre "ny kunnskap"? 2. Hva menes med: kvalitative metode, kvantitative metoder, objektive, subjektive metode, valid, reliabilitet? 3. Hvordan vil du designe en metode til en undersøkelse f.eks. er det sammenheng mellom alder og fotproblemer, eller er det forskjell på forekomst av fotproblemer mellom kjønn i samme alder? 4. Nevn noen eksempler på metode du benytter i din daglige situasjon? 5. Hvorfor benytter vi metode? 6. Når du som helsearbeider fører journal, logg, eller en eller annen form for nedtegnelser har dette ett eller flere formål, kan du forklare hvilket formål? 7. Hvilke metode vil du benytte til å "diagnostisere": plattfot, og plantarfasciitt? 8. Hvilken metode vil du benytte for å gjøre dine kunnskaper kjent for dine kollegaer, og samfunnet? 9. Vi har et uttrykk som heter "nice to know and need to know" hva menes med dette innen fagutvikling? 10. Hvordan vil du ivareta faglig forsvarlighet i praksis? 11. Vi sier alltid at: "Et resultat blir aldri bedre enn metoden som benyttes, og kunnskapen forskeren besitter". Med utgangspunkt i dette utsagnet kan du beskrive hvilke kvaliteter en forsker må besitte for å forske på f.eks skorelaterte fotproblemer. Tanken er å forstå verdien av kildekritisk analyse til forskning.
|