2. METODELÆRE

Til hovedmeny


1. Manualer
2. Datainnsamling3. Teorie-struktur
4. Kvalitetssikring
Oppgave

Læringsmål: Utarbeide valide metoder til "ny" kunnskap, avdekke svakhet og svikt, tiltak til forbedring av metodene.  

Et hvert resultat kan aldri bli bedre enn summen av den metoden som benyttes. Når vi snakker om metode, er viktigheten at metode er, og har: validitet, reliabilitet, og kan etterprøves. Metodevalget skal sette deg i stand til å kartlegge hva som er: utløsende - opprettholdende - og eller forverrende på tilstanden eller lidelse. Den skal også sette deg i stand til å kunne beskrive hvordan et arbeid utføres, avdekke svakhet og svikt i arbeidsutførelsen, og kunne iverksette tiltak til forbedring. Den mest benyttede definisjonen er denne: "Metode er læren om de verktøy som kan benyttes for å samle inn informasjon". Her vil vi vise deg de metodene vi benytter i vårt arbeid.